Servisní pracovník
Zpět na seznam profesí v elektrotechnickém průmyslu
Vývoj a popis této typové pozice odpovídá též následujícím:
Servisní technik; Opravář; Pracovník servisu; Pracovník technické podpory; Pracovník opravárenského centra
Budoucí poptávka po profesi (2009-2020)
Trend v poptávce po profesi (profesní skupině):
Česká republika má dobré předpoklady pro vznik opravárenských center pro střední, resp. celou Evropu. Počet kvalifikovaných pracovníků na těchto pozicích bude růst. Poptávka po servisních technicích poroste také díky přechodu od prodeje výrobků k poskytování služby. Sofistikovaná, finančně náročná zařízení budou zákazníkům dodávána včetně „full-service“, tzn. včetně pravidelné údržby, odstraňování závad a případně též instalaci novější verze zařízení v rámci měsíčního paušálního poplatku za tyto služby. Na druhou stranu je možné očekávat pokles opravářů spotřební elektroniky a výpočetní techniky, u kterých je technologický pokrok natolik rychlý, že se nevyplatí opravovat 3-5tiletá zařízení.
Současné a budoucí požadované dovednosti:
Servisní technik musí být především diagnostik, který umí odhalit problém. K tomu je nezbytná znalost zařízení, schopnost číst v technické dokumentaci, umění vyhledávat informace a manuální zručnost.
Opravy mohou probíhat třemi způsoby – v servisním centru, v terénu u zákazníka nebo na dálku – vzdáleným přístupem přes elektronické kanály (internet, privátní síť, apod.), resp. předáním instrukcí uživateli, který je následně schopen závadu odstranit sám. Každý z těchto způsobů oprav klade na servisní pracovníky požadavky na další specifické dovednosti.
Terénní servisní technik má omezené možnosti diagnostiky a oprav, ale i tento stav situace se zlepšuje. Diagnostická zařízení mají mobilní charakter, lze je připojit na řídící centrum, které dodá potřebná data. Servisní technik musí mít určitou úroveň ICT znalostí, musí umět vyjednávat s lidmi (zákazníky), prezentovat se na veřejnosti jako zástupce svého zaměstnavatele. Musí disponovat schopnostmi „time managementu“, čili schopnostmi organizovat svůj pracovní čas a výkon, pracovat samostatně. Tato profese však bude v příštích letech nejvíce ztrácet na významu.
V opravárenském centru bývají soustřeďovány porouchané produkty z většího spádového území a firmy mohou od pracovníků vyžadovat i určitou specializaci na určitý druh výrobku nebo závady. Servisní centra disponují moderní diagnostickou technikou a jsou vybavena nástroji pro opravy. Servisní technik musí umět ovládat toto vybavení a orientovat se v informačních databázích.
Pracovník technické podpory odpovídající na technické problémy uživatelům, resp. spravující elektrotechnická zařízení na dálku bývá člověk s širokým záběrem znalostí a komunikačních schopností, který umí identifikovat problém na základě laicky popsaných příznaků. Pochopení lidského faktoru a jednání s lidmi bývají jádrem řešení. Schopnost rychlého zjištění vhodných informací, psychologická průprava, znalost zařízení do všech detailů jsou hlavními předpoklady pro tuto profesi. V případě mezinárodních „HOT LINE“ center musí mít technici výborné jazykové znalosti. Opravy se budou stále více zaměřovat na odstranění softwarového problému. Chyby elektrického zapojení nebo mechanické defekty budou ustupovat do pozadí.
IT znalosti
|
Business
|
Procesy, řízení, organizace
|
Soft skills
|
||||
Současný význam dovedností
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|||
Budoucí význam dovedností
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Jazykové znalosti
|
Mezioborové znalosti
|
Specializované tech. znalosti
|
Obecné tech. znalosti
|
||||
Současný význam dovedností
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|||
Budoucí význam dovedností
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |