Programátor
Zpět na seznam profesí v elektrotechnickém průmyslu
Vývoj a popis této typové pozice odpovídá též následujícím:
Programátor; Tester IT; Systémový integrátor; Technik IT; Implementátor standardního SW
Budoucí poptávka po profesi (2009-2020)
Trend v poptávce po profesi (profesní skupině):
Význam informačních technologií v elektrotechnickém průmyslu bude dál zvyšovat poptávku po programátorech ve střednědobém horizontu 3 až 5 let. V delším časovém období by se tato poptávka měla zastavit, s možností až mírného poklesu. Bude to ovlivněno jednak růstem outsourcingu programátorských činností, jednak zjednodušováním vývojových nástrojů pro aplikace. V delším období by poptávku po programátorech a technicích měla do jisté míry vystřídat poptávka po vývojářích. Krátkodobě budou programátoři a technici jednou z nejvíce nedostatkových profesí na trhu práce, nabídka bude pod úrovní poptávky. Dlouhodobě se situace bude srovnávat a tlak bude opět zejména na kvalitativní růst programátorů směrem k vývojářům nebo analytikům.
Současné a budoucí požadované dovednosti:
Programátoři z České republiky získali za posledních 15 let velmi dobré renomé. Malé lokální SW-firmy se díky převzetím a akvizicím stávají součástí zahraničních koncernů. Nová generace programátorů však bude čelit konkurenci z východoevropských a asijských zemí, projeví se také vliv klesající náročností nově vyvíjených produktů na programovací čas. Proto je znalost programovacích jazyků podmínkou nutnou, nikoliv postačující, pro uplatnění na trhu. Kromě programování je třeba znalost problematiky oboru, pro který je program určen.
Programátoři se nejčastěji uplatní ve specializovaných vývojových firmách, které budou dodavateli ICT úkolů pro elektrotechnické podniky. Programátoři jsou součástí týmů složených z Business analytiků a SW architektů, kteří mohou být jak z vlastní firmy, tak od zákazníka. Musí proto umět pracovat v týmu, porozumět zadání, širšímu kontextu úkolu a částečně navrhovat zlepšení.
Podrobnější analýza této profesní skupiny je k dispozici v rámci sektorové studie ICT služby. |
---|
IT znalosti
|
Business
|
Procesy, řízení, organizace
|
Soft skills
|
||||
Současný význam dovedností
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|||
Budoucí význam dovedností
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Jazykové znalosti
|
Mezioborové znalosti
|
Specializované tech. znalosti
|
Obecné tech. znalosti
|
||||
Současný význam dovedností
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|||
Budoucí význam dovedností
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |