Manažer provozu a rozvoje IS/IT
Zpět na seznam profesí v elektrotechnickém průmyslu
Vývoj a popis této typové pozice odpovídá též následujícím:
Manažer provozu a rozvoje IS/IT; Manažer bezpečnosti; Manažer projektu; Manažer ekonomiky IS/IT.
Budoucí poptávka po profesi (2009-2020)
Trend v poptávce po profesi (profesní skupině):
Manažeři provozu a rozvoje IS/IT se stejně jako ostatní IT profese dlouhodobě stávají stále žádanějšími. Očekává se mírný nárůst poptávky, který bude ovšem obtížné uspokojit jak z hlediska počtu, tak kvality uchazečů. Stále důležitější součástí dovedností ICT manažerů budou mezioborové znalosti, resp. lepší vnímání ICT v kontextu činnosti a potřeb podniku. Problémy s nízkou kvalitou nebo kapacitou lidských zdrojů v ICT mohou podniky částečně řešit outsourcingem (viz vývojářské profese), avšak management ICT musí zůstat pod kontrolou podniku a bude na něj kladen stále větší důraz.
Současné a budoucí požadované dovednosti:
Management rozvoje IS/IT je profese přímo odpovědná za rozvoj IT systémů v přímé závislosti na cílech firmy. Pracovníci v této profesi musí mít především následující klíčové znalosti a schopnosti:
- Znalost teorií a praktických postupů pro úspěšnou implementaci IT
- Znalost procesů ve firmě – současných i odhad budoucích
- Technické znalosti – odpovědnost pracovníků je ve strategickém nákupu zařízení a technologií, musí vidět dále do budoucnosti
- Manažerské a komunikační schopnosti – jak směrem k vedení firmy (prosazení nových směrů rozvoje) a k pracovníkům firmy (vyškolení a motivace k používání nových ICT řešení), tak směrem k externím dodavatelům v případě outsourcingu vybraných služeb nebo celého projektu.
Management provozu IS/IT zajišťuje bezchybný provoz IT infrastruktury, včetně řešení ad hoc problémů. U stále většího množství podnikových procesů je vyžadována nepřetržitá funkčnost po 24 hodin denně a 7 dní v týdnu (kontinuální výroba, logistické systémy JIT, noční provozy, dodávky energií, apod.) Jedná se o profesi, která má základní znalosti technické konfigurace ICT řešení, důležitější však je schopnost postihnout širší souvislosti vzniklého problému, řešit rizikové a krizové situace a řídit podřízené ICT techniky, kteří problém fakticky odstraní.
Podrobnější analýza této profesní skupiny je k dispozici v rámci sektorové studie ICT služby. |
---|
IT znalosti
|
Business
|
Procesy, řízení, organizace
|
Soft skills
|
||||
Současný význam dovedností
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|||
Budoucí význam dovedností
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Jazykové znalosti
|
Mezioborové znalosti
|
Specializované tech. znalosti
|
Obecné tech. znalosti
|
||||
Současný význam dovedností
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|||
Budoucí význam dovedností
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |