Business analytik/architekt
Zpět na seznam profesí v ICT službách
Počet osob na trhu práce (2008) | 36 300 | Trend v poptávce po profesní roli (2009-2020) |
![]() ![]() |
---|---|---|---|
Jedná se o špičkovou profesi pro lidi s velkou mírou znalostí a schopností. Možnost dosáhnout seniorskou úroveň v této profesní roli mají 2-3 % absolventů. Pracovník na této pozici musí mít vynikající znalosti procesů i v jiných oborech oboru nebo schopnost procesům maximálně porozumět. Tato role je klíčová pro všechny segmenty, kdy je od ní požadováno porozumění procesů, jejich analýza, dokumentace a návrh řešení v kontextu ICT technologií. Poptávka po profesní roli bude růst zejména v segmentu dodávek a implementace ICT systémů v podnikové sféře a částečně také v segmentu zábavy (profese kreativní manažer, nositel myšlenky). Pracovníci budou v příštích letech mnohem více zapojeni do práce v mezinárodních projektech jak v oblasti systémové integrace, tak ve vývoji. Kvalitních konzultantů je již v současné době nedostatek a ten se bude nadále prohlubovat – pokud chce ČR hrát významnější roli v globálním, nebo jen evropském ICT trhu. Nedá se říci, že by se struktura požadovaných znalostí měla v budoucnu významně měnit, hlavním požadavkem bude získat jejich potřebný počet. Důležité pro tuto profesi jsou mezioborové znalosti – tj. hluboká praxe z jiných oborů a částečně ICT. Díky neustálému pronikání ICT do všech procesů a špatné (offshore) outsorcovatelnosti této profese se očekává, že počet business analytiků může výrazněji stoupnout – pokud na trhu práce bude dostatečný počet kvalitních absolventů s potenciálem růstu na tuto pozici. |
Trendy v poptávce pro vybrané profese v rámci této role | |
---|---|
Analytik | ![]() ![]() |
Návrhář podnikových procesů | ![]() |
Business konzultant | ![]() |
Implementátor standardního SW | ![]() |
Vliv budoucích trendů na profesní roli
Růst poptávky po této profesní roli povede k růstu platů – lze očekávat, že v horizontu 10 let budou odměny srovnatelné se Západem. To bude znamenat, že čeští pracovníci na této úrovni budou muset profesně, mezioborově, jazykově i v oblasti měkkých dovedností odpovídat evropské špičce. Ve všech oblastech jsou výrazné nedostatky, které klasické školní vzdělávání nemá šanci plně odstranit. Důležitá je praxe a další vzdělávání. Pracovníkům chybí soft skills, ale také vědomí, že:
1. funkce si žádá znalosti i z jiných oborů (což IT specialisté často podceňují) a naopak,
2. že pro analytické ICT profese mohou vykonávat i pracovníci s jinou kvalifikací – pokud jsou na výši v analytické a konzultační oblasti, doplnit si vzdělání v samotném ICT není takový problém.
-
Nearshoring v budoucnu – Nákladové důvody budou nutit tuzemské firmy využívat nearshoring ve východní Evropě, případně v Asii, zároveň zákazníky stále budou z velké části evropské firmy. Bude nutné zvládnout management složitějších a vzdálenějších týmů.
-
Přesun ze zákaznických do dodavatelských firem – business analytici mohou začínat v ICT odděleních zákaznických firem, kde je obecně ICT profesí většina. Přesun do dodavatelského sektoru bude vyžadovat změnu. Růst poptávky po ICT službách z dosud méně technologicky náročných odvětví povede k vyšší variabilitě zákaznického sektoru – budou se zvyšovat požadavky na mezioborové znalosti.
-
Rostoucí poptávka ze strany německých firem bude vyžadovat vynikající znalost němčiny na této profesní roli (v případě firem, pracujících pro klienty přímo v Německu).
-
Požadavky na neviditelné ICT – mnohem vyšší nároky na schopnost poznat požadavky zákazníků a vést vývojové týmy směrem k snadnému designu, ovládání a ergonomii systémů.
-
Technologie – obecně požadavky na technické znalosti zůstanou vysoké, klíčové však budou analytické schopnosti, ovládání a porozumění technologiím bude snazší.
-
ICT bezpečnost – obecně vyšší nároky spojené s růstem významu ICT pro lidské životy – zejména růst požadavků na analýzu a vyhodnocování možných rizik v klíčových sektorech.
-
Rostoucí objem vývojových činností – ČR má dobrý potenciál získat a udržet ICT projekty a firmy zaměřené na vývoj nových aplikací (vyšší přidaná hodnota, dobré jméno českých vývojářů). Poroste poptávka po profesích v rámci této role pro řízení vývojářských týmů.
Specifika pro jednotlivé segmenty
Segment | Klíčové požadavky na zvládnutí profesní role |
---|---|
Systémová integrace, podniková řešení, správa ICT – zákaznická firma | Analýza a znalost vnitrofiremních procesů s ohledem na podnikové cíle. Vedení týmů. Vysoká míra technických znalostí. |
Systémová integrace, podniková řešení, správa ICT – dodavatelská firma | Analýza vnitrofiremních procesů s ohledem na podnikové cíle. Vynikající mezioborové znalosti. Vysoká úroveň jazykových dovedností. Externí konzultační činnost. Vedení týmů. Prezentační a komunikační schopnosti. Velmi dobrá úroveň technických znalostí. |
Telekomunikace | Role je velmi spojená s analýzou marketingových příležitostí na trhu a využití telekomunikačních sítí. Vysoká úroveň jazykových dovedností. Vedení týmů. Střední úroveň technických znalostí. |
Zábava | Role zaměřená na analýzu potřeb zákazníků a design. Kreativní uvažování v kombinaci s marketingovým a obchodním talentem. Vysoká úroveň jazykových dovedností. Vedení týmů. Střední úroveň technických znalostí. |
Vývoj specifického aplikačního software | Analýza požadavků funkčnosti vyvíjeného zařízení. Velmi dobré mezioborové znalosti. Vysoká úroveň jazykových dovedností. Vedení týmů. Vysoká míra technických znalostí. |
Kvalifikační požadavky
Profesní role vyžaduje magisterskou úroveň vzdělání. Co se týče oborů na vysokých školách, tak dotazovaní odborníci pochybují o schopnosti škol absolventy dostatečně připravit. Pro tuto roli je potřeba „dorůst“ z nižších technických a analytických pozic. Důležitost jazyků je velmi vysoká, firmy se stávají součástí velkých celků. Dá se očekávat, že čeští konzultanti budou pracovat mnohem častěji v zahraničí. Angličtina je v současné době nutností, znalost dalšího jazyka velkou výhodou. Požadavky na znalosti druhého jazyka budou v příštích letech růst. Pro dosažení seniorské pozice je na této profesní roli potřeba minimálně 5 let praxe (v západoevropských ekonomikách je to často 8-10 let)
Obrázek: Budoucí požadavky na profese
Dovednosti | Budoucí požadavky | |
Manažerské/řízení projektu |
|
|
ICT/technické/hardware | ![]() |
|
ICT/technické/software |
|
|
Prezentační | ![]() |
|
Analytické |
|
|
Mezioborové |
|
|
Jazykové |
|
|
Obchodní |
|
|
Práce v týmu |
|
|
Kreativní | ![]() |
|
Komunikační schopnosti |
|
Vzdělání a kariérní cesta
Profesi nemůže vykonávat čerstvý absolvent. Znalosti a schopnosti těchto lidí jsou natolik komplexní, že se k požadovanému profilu mohou dostat z obou stran. Scénáře:
1. Komunikativní vývojář, který chce změnu. Vývojáři a programátoři nevykonávají své profese celý život a okolo 30. roku věku pomýšlejí na změnu. Ti, kteří jsou schopni analýzy podnikových a jiných procesů, se mohou stát business analytiky.
2. Odborník na analýzu a procesy, který se doučí znalosti z IT je také poměrně reálný scénář. Znalosti může získat na straně zákaznické firmy a může přestoupit do specializované IT firmy.
Méně než 1 rok | 1 rok | 2-3 roky | 5-10 let | |
---|---|---|---|---|
Mezioborové/uživatelské | Praxe ve výrobě, obchodu, marketingu, personalistice | Kombinace mezioborových hlubokých znalostí s technickými | ||
Technické | Základní technické znalosti - systematická příprava | |||
Jazyky | Nutnost výuky + praxe v zahraničí 1-2 roky | Nutnost rozvoje odborného vyjadřování | Špičková odborná angličtina | |
Manažerské | Základy práce v týmu Základy project managementu |
Vedení projektů v rámci firmy | Vedení týmů | Schopnost práce v týmu a vedení týmů |
Multikulturní zkušenost | Praxe v zahraničí | Práce v multikulturním prostředí | Bezproblémový pohyb v multikulturním prostředí | |
Prezentační schopnosti | Základy | Rozvoj | Vysoké prezentační schopnost |